24.9.06

Pledoarie pentru _blank: plus cate ceva despre SEO si standarde

Oamenii care fac "standarde" mai si gresesc. Cand ii punem in fruntea unor natiuni greseala lor se poate repercuta asupra intregii planete. De exemplu, nenea Hitler le-a dat standardul de viata nemtilor in anii '30 si stim cu totii ce s-a intamplat. Alti nenea d-astia, mai putin norocosi, s-au trezit pusi sa faca doar "standarde web". Unele standarde de-astea sunt bune, n-am ce zice. Adica e bine sa unifici limbajul HTML intr-un xHTML care sa se vada cross-browser si cross-device. Altele insa mi se par CRE-TI-NE si nu le voi respecta niciodata, pentru simplul motiv ca eu, ca webdesigner, am dreptul sa decid ce e bine sau ce nu pentru site-urile pe care le creez.

Cu acest prilej ma si pronunt impotriva oricarui tip de "politie" web care sa-mi dicteze mie cum sa-mi validez procesele creative. Web designul este CRE-A-TIE, domnilor! Si ca in orice creatie, valoarea ii este data de rezultat, nu de mijloace!

Si acum sa vedem ce m-a suparat asa de tare. Pai m-a suparat faptul ca, in ultima vreme, intalnesc tot mai multe bloguri scrise pe platforme care nu accepta atributul target="_blank" la linkurile externe. In HTML, asta e un atribut BANALISSIM care se pune pe linkuri pentru a fi deschise intr-o fereastra diferita de cea curenta a browserului. Altfel zis, intr-o fereastra noua. Ei bine, in XHTML standard, atributul cu pricina... a disparut! De ce? Nu stiu. Intrebati-i pe desteptii care au decis asta. Drept pentru care, daca citesti un blog cu o multime de referinte la resurse externe trebuie sa faci du-te-vino cu fereastra curenta a browserului si butonul "Back" din browser, pana ti se acreste.

Exista discutii, initiate tot de destepti de teapa celor care au propus ca standard disparitia atributului target="_blank", care se invart chipurile in jurul urmatoarei dileme: oare nu trebuie sa fie "standardul" comportamentul utilizatorului, si daca da, oare utilizatorul, dand click pe link, nu inseamna ca vrea pur si simplu sa viziteze acel link, fara sa mai revina la pagina initiala?

Ei, nu zau? Dar cine suntem noi, Gestapo-ul web-ului, ca sa stim ce vrea si ce nu vrea utilizatorul? Uite ca eu fac parte din clasa utilizatorilor aia tantalai si necivilizati carora li se pare de bun simt ca un link extern sa se deschida intotdeauna intr-o fereastra noua.

Eu cred ca toti cei care vor sa faca politie politica pe web trebuie sa fie invitati frumos sa-si ia talpasita si sa ne lase. Iranul lui Khomeini e mai potrivit pentru ei. Sau sa se duca domnule, si sa-i predice Biblia lui Bin Laden daca au asemenea pusee totalitar-religioase.

Standardele web sunt niste recomandari. Simple recomandari. Le putem respecta in masura in care le gasim utile, dar nu vad de ce nu le putem respinge daca ni se par stupide. Care-i problema daca un web designer vrea sa-si formateze informatia cu table, nu cu div?! Va spun eu: nu e nici o problema. Lasati omul sa lucreze cum vrea.

Si apropo de SEO. A inceput sa ia amploare din ce in ce mai mult un nou mit urban, cel legat de "validare". Cum ca daca nu iti validezi codul paginii, motoarele de cautare te depuncteaza. Ei, nu zau? Stimati pseudo-initiati SEO, si stimati posibili clienti SEO, validarea nu are nici o legatura cu SEO. Iata de ce:
  • Motoarele de cautare sunt programe ai caror algoritmi puncteaza pozitiv relevanta unei pagini, nu modalitatea de construire. Altfel zis, daca la un concurs de Miss Univers trebuie intr-adevar sa castige o domnisoara care are picioare de 1,20 m, masuri 90-60-90 si inaltime minima 1,85m, la o olimpiada da matematica trebuie sa castige strict fata care e buna la matematica, chiar daca o fi, saraca, mica, sasie si grasa.
  • In general, chestia cu "validarea" o sustin acei SEO-isti care nu stiu sa sustina altceva. In clipa in care vi se spune: a, marea problema a site-ului e ca nu are codul valid, sa stiti deja ca aveti de-a face cu un incepator in SEO.

Niciun comentariu: